Hakkımda

Merhaba sayfamı ziyaret eden değerli misafirlerim; 
Ben Uzman Psikolog Naciye TOKAÇ,  bu bölümde sizlere hakkımda bazı bilgiler sunmayı amaçlıyorum. Psikoterapi sürecine başvurmak isteyen bireyin en zorlandığı konu terapist seçimidir. Bu durumu kendi terapi deneyimlerimden de bildiğim için kendi hakkımdaki yazımı “ben nasıl bir izlenim edinmek isterdim?” sorusundan hareketle hazırlamaya çalışacağım.

Bir terapistte ilk aranması gerekenin bilgi birikimi ve deneyim olduğunu düşünebilirsiniz ki genellikle ilk bu akla gelir. Bu beklentilere katılmakla birlikte sizlere daha önemli bir noktadan bahsedeceğim; terapistin ne kadar kendisi olabildiği, ne kadar terapi odasında kendisi olarak varolabildiği… Ne demek bu? Ne demek “terapistin kendisi olabilmesi?” Terapist de bir insan, öyle her şeyi çözebilmiş, her şeyi halledebilmiş de değil, sizler gibi hayatı olan, terapi odasında tüm profesyonelliğiyle mesleğini, işini iyi şekilde yapmaya çalışan bir meslek profesyoneli. 

Peki ne demek kendisi olabilmesi?
Kendisi olabilmesini en yalın olarak şöyle anlatabilirim; kendisini tanıyan, tanımlayabilen, kendisine mesafeden bakabilen, benliğinin tüm (güçlü, zayıf, esnek, değerli vb.) yönlerini farkedebilen, düşünce, duygularını doğru tanımlayabilen, özgün bir kişilik olarak belirtebilirim. İlk görüşmenizde bir terapistin ne kadar bu özelliklere sahip olduğunu anlayamayabilirsiniz, hem kendinize hem terapiste zaman vermek gerekebilir. Ancak zaman geçtikçe terapistiniz ile kurulması gereken terapötik ilişkiyi hissedemediğinizi farkettiğinizde bunu terapistinizle konuşmak da terapiye dairdir.

Bana gelirsek; ben kimim ve ben ne kadar kendimim, ne kadar terapi odasında kendimim? Ben ortaokul 2. Sınıfta Psikoloji okumaya karar vermiş çalışkan, azimli, meraklı biriyim. Bu isteğime 2000 yılında Haliç Üniversitesi Psikoloji Bölümüne Yök Burslu girerek ve 2004 yılında bitirerek kavuştum. Sevdiğim bir bölüm olunca iyi bir üniversite hayatım oldu. En çok da arkadaşlıklarımı sevdim.

Üniversite hayatım ile ilgili özel bir bilgi paylaşırsam; bölüme girerken tabi ki ben de Klinik alanda çalışmayı düşünüyordum. Ancak 3. Sınıfta aldığımız Psikoloji’ de İstatistik ve Psikometri dersleri benim zihnimde bambaşka bir yer edindiler. Hocalarımın "o kızın kafası değişik çalışıyor" demelerine sebep olan başka bir heyecandı bu dersler. Ders çalışmakla mutlu olunduğunu, sevinç hissedilebildiğini bu derslerde tattım. Ne yazık ki o alanda ilerleyemedim. Ancak zihnimde apayrı bir vizyon açtığını söyleyebilirim. İlk hedefim Klinik Psikolojiye yöneldim ve 17 yıldır bu alanda çalışıyorum.

2004 yılında mezuniyetin ardından tüm psikoloji mezunları gibi ben de Yüksek Lisans ve Terapi Eğitimlerine başladım. Bu eğitimleri neden alıyoruz ve neden birçok farklı eğitim alıyoruz? Sorusuna da değinmek istiyorum. Lisans dönemi bilimsel düşünmeyi edindiğiniz, psikolojik bakış açısı kazandırılan ve daha çok teoriye dayalı bir süreçtir. Lisans sonrası danışan ile nasıl çalışacağınıza dair uygulamalı bilgileri alacağınız eğitimler ve sizden daha tecrübeli bir meslektaşınızdan alacağınız süpervizyon ile sağlarsınız. Eğitimler farklı farklı olsa da terapist, bu eğitimlerle bir alet çantası edinir. Süpervizyonlarla da bu aletleri danışanı ile çalışırken nasıl kullanacağını öğrenir. Ben de uzun yıllar hem eğitimler aldım hem de süpervizyon eşliğinde danışanlarımla çalıştım. Süpervizyonun en az 5 yıl sürmesi gerektiğini düşünenlerdenim. Şu anda kendim artık bir süpervizörüm ve yeni danışan görmeye başlayan meslektaşlarıma çalışmalarında yol arkadaşlığı yapıyorum. Bu alan da terapist olarak ayrı bir mutluluk ve heyecan verici kısımlardan birisi de burası.

Terapi odasında mesleğimi icra ederken bazen öyle anlar yaşıyorum ki terapinin terapist için de terapiye dönüştüğü anlara şahit oluyorum. Bu, danışanı bırakıp kendimize yöneldiğimiz anlamına gelmesinden ziyade terapistin o anda ne kadar o odada olduğuyla ilgilidir. O anda orada tüm benliğiyle danışanıyla yolculuk yapan terapist, her öyküde camdan geçip giden farklı manzaraları danışanın izlemesine eşlik edebilen, danışanın karşılaşabileceği zorluklarda kendisine güven duyabileceği kişidir. Bu bahsin terapiste yaşattığı heyecan tarifsiz bir deneyim.

Bir psikoloğun terapist olmanın dışında sosyal sorumluluğu çevresinde bazı sosyal sorumluluk projeleri, seminerler ve meslektaş danışmanlıkları da görev ve sorumlulukları içerisindedir. Ben de zaman zaman bu yapılanmalar içinde bulundum ve bulunmaya da devam ediyorum. Aynı zamanda ulusal yazılı ve görsel basında yazılarımla yer alıyorum.

Değerli sayfa ziyaretçilerim; ilk soruma gelirsek ben ne kadar kendimim, ne kadar terapi odasında kendimim? Burada size “evet ben kendimim, her şeyimle” demek isterdim ancak bu cevap terapistin kendisinin verebileceği bir cevap değildir. Olma, kendi varoluşunu gerçekleştirme yolunda mesleki alanında varolan terapist o anda orada, o odadadır.

Buraya kadar sizlere kendim hakkında biraz bilgi verebildiğimi düşünerek; bundan sonrasında daha önce bahsettiğim eğitim ve terapi yöntemleri hakkında genel bilgi vermeyi uygun görüyorum. Terapi yaklaşımımda Eklektik bir yaklaşımı benimsiyorum ve birçok farklı terapi yöntemini danışanın öyküsü çerçevesinde uyarlayarak çalışıyorum. Bireysel Terapide Dinamik Psikoterapi, Bilişsel Davranışçı Terapi, Uluslararası Varoluşçu Terapi-Logotherapy, EMDR (Göz Hareketleriyle Duyarsızlaştırma ve Yeniden İşleme) Yöntemi, Çözüm Odaklı Danışmanlık Yaklaşımı ile Aile ve Çift Terapisinde Gottman Çift Terapisi Yöntemi ve Pragmatik Eksperiyantal Aile ve Çift Terapisi uyguladığım terapi yaklaşımlarıdır.
Buradan sonrasını maddeler halinde sunacağım.


Verdiğim Seminer, Eğitim ve Makaleler

  • Florya Murat Kölük İlköğretim Okulu; Akran Zorbalığı - Okulda Şiddet Semineri (Mart, 2017)

  • Ataköy Emlak Kredi Bankası Ortaokulu; Mahremiyet Eğitimi Semineri (Ocak, 2017)

  • İncirli Ahmet Hamdi Tanpınar İlkokulu; Mahremiyet Eğitimi ve Akran Zorbalığı Semineri (Aralık, 2016)

  • Avrasya Hastanesi; Tükenmişlik Sendromu, Mutsuzluk (2016)

  • Uzman Dış Ticaret, Gümrük Müşavirliği/Yardımcılığı Kursları; Sınav Kaygısı Eğitimi Seminer Dizisi (2016)

  • Etkinlik - Psikolojik Danışmanlık ve Psikoterapide Süpervizyonlar (2015)

  • Etkinlik - Etkili İletişim Kurma Yöntemleri ve Empati (2014)

  • Etkinlik - Organizasyonda Sinerji Yönetimi (2014)

  • Etkinlik - Yaşamda Etkin Zaman Yönetimi(2013)

  • Formsante Dergisi - Temmuz 2016, İlişkilerin Korkulu Rüyası- Ghosting

  • Baby&You Dergisi - Eylül 2016, Çocuklarda Kötü Sözler

  • Baby&You Dergisi - Ağustos 2016, Çocuklarda Tuvalet Baskısı

  • Baby&You Dergisi - Haziran 2016, Çocuğunuz Otoritenizi Tanımıyorsa

  • Baby&You Dergisi - Ekim 2015, Evdeki Tartışmaların Çocuklar Üzerine Etkisi

  • Hafta Sonu Dergisi - Mart 2016, Sosyal Medyada Hakaretlerin Nedeni

  • Baby&You Dergisi - Temmuz 2015, Çocukta Oyun

  • Baby&You Dergisi – Nisan 2015, Çocuklarda Fiziksel Kusurlar

  • Baby&You Dergisi - Mart 2015, Çocuklarda Çalma Davranışı

  • Gökkuşağı Koleji, Sınav Kaygısı, (2014)

  • Gökkuşağı Koleji, Ergenlik Psikolojisi, (2014)

  • Etkinlik - Kaygı Bozuklukları ve Sosyal Fobi, (2013)

  • Nevşehir İl MEB Müdürlüğü ve Kapadokya Hastanesi İşbirliğinde, Sınav Kaygısı ve Öfke ve Öfke Kontrol Yöntemleri, Nevşehir, (2010)


Akademik Aktiviteler ve Sunumlar

  • "Obsesyon ve Agresyon" (Sözel Bildiri), III. Ulusal Rorschach ve Projektif Testler Kongresi, İstanbul, (2015)

  • "Psikanalitik Psikopatolojide Sınırlar Sorunu" Rorschach ve Projektif Testler Derneği ve Paris 13 Üniversitesi Katılımıyla, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, (2013)

  • "Üniversitede Okuyan Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Yalnızlık Düzeyi Ve Sosyal Destek Düzeylerinin İncelenmesi", Yüksek Lisans Bitirme Projesi, İstanbul, (2008)

  • "Kendini Kurgulama Düzeyinin Cinsiyet’e Göre Değişimi" Konulu Araştırma (Sözel Bildiri), Uludağ Üniversitesi, 9. Ulusal Psikoloji Öğrencileri Kongresi: Bireyden Topluma Duyarlılık, Bursa (2004)

  • "Akran Zorbalığının Yaş’a Göre Değişimi" Konulu Araştırma (Sözel Bildiri), Ankara Üniversitesi, 8. Ulusal Psikoloji Öğrencileri Kongresi: Psikoloji ve Sanat; Ankara (2003)

  • "Ortaöğretim Öğrencilerinin Algıladıkları Anne Baba Tutumları İle Benlik Tasarımları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi" Konulu Araştırma (2002)


Aldığım Eğitimler

  • Dinamik Psikoterapi, Prof. Dr. Doğan Şahin

  • Pragmatik Eksperiyantal Aile ve Çift Terapisi, Yrd Doç. Dr. Murat Dokur

  • Uluslararası Varoluşçu Terapi-Logotherapy Eğitim Programı. Çadem Psikoloji ve ABD Viktor Frankl Enstitüsü İşbirliği ile

  • Çözüm Odaklı Danışmanlık Yaklaşımı Eğitim Programı. Apamer Aktüel Psikoloji

  • Gelişim Üniversitesi Aile Danışmanlığı Sertifika Programı-450 Saat (2014)

  • The Gottman Institute ve Psikoloji İstanbul birlikteliğiyle gerçekleştirilen Gottman Çift Terapisi Eğitim Sertifikası (2012)

  • Davranış Bilimleri Enstitüsü EMDR Göz Hareketleriyle Duyarsızlaştırma ve Yeniden İşleme Yöntemiyle Psikoterapi Sertifikası Eğitim Programı (2009)

  • Türk Psikologlar Derneği Sağlık Psikolojisi Sertifikası Eğitim Programı (2007)

  • Türk Psikologlar Derneği Bilişsel Davranışçı Terapi Sertifikası Eğitim Programı

  • Türk Psikologlar Derneği WISC-R Zeka Testi Eğitim Sertifikası (2006)

  • Psikolojik Testler Derneği Tarafından Düzenlenen CAT (Çocuklar İçin Algı Testi) ve Louisa-Duss Psikanalitik Öyküler Testi Sertifika Eğitimi (2006)

  • Rorschach ve Projektif Testler Derneği tarafından verilen Rorschach Projektif Kişilik Testi Eğitim Sertifikası

  • Rorschach ve Projektif Testler Derneği tarafından verilen TAT (Tematik Algı Testi) Kişilik Testi Eğitim Sertifikası

  • Hiperaktivite Ve Dikkat Dağınıklığı Derneği Tarafından Düzenlenen Hiperaktivite Ve Dikkat Dağınıklığı Eğitim Semineri (2004)

  • Türk Psikologlar Derneği Tarafından Düzenlenen Zihinsel Engelli Çocuklar Ve Eğitim Yöntemleri Konulu Eğitim Programı (2004)

  • Türk Psikologlar Derneği Tarafından Düzenlenen Transaksiyonel Analiz Konulu Eğitim Programı (2004)

  • Türk Psikologlar Derneği Tarafından Düzenlenen Aile Psikolojisi Konulu Eğitim Programı (2003)

  • Türk Psikologlar Derneği Tarafından Düzenlenen Çocuk Psikolojisi Ve Etkin Terapiler Konulu Eğitim Programı (2003)

Teşekkürler.
Naciye TOKAÇ